Het doel van de brede uitvraag is om via een online vragenlijst inzicht te krijgen in de uitvoeringslasten en in de factoren die deze veroorzaken of beïnvloeden. Om deze gegevens te toetsen, wordt ook een tijdmeting uitgevoerd. Het doel van de tijdmeting is om bij verschillende type organisaties in kaart te brengen hoeveel tijd zij besteden aan de verschillende werkzaamheden bij de afhandeling van Woo-verzoeken. En welke best practices hierbij naar voren komen.
Questions and Answers tijdsmeting
Disclaimer
Deze pagina is enkel relevant voor een beperkt aantal organisaties. Een kleine groep organisaties doet mee aan het deelonderzoek ‘’Tijdmeting”. Hierbij houden zij de tijd die zij besteden aan Woo-verzoeken bij via een speciaal daarvoor ingerichte app op de mobiele telefoon. Als dit u niet bekend voorkomt, bent u waarschijnlijk op zoek naar informatie die onder het kopje “Online vragenlijst” staat.
Vragen over de tijdmeting
Vraag 2. Wanneer start de tijdmeting en wanneer eindigt deze?
De tijdmeting start op 22 september 2025, en eindigt op 12 december 2025.
Vraag 3. Waarom worden Woo-verzoeken niet allemaal vanaf ontvangst gemeten?
Om binnen de meetperiode alle processtappen van een Woo-verzoek te kunnen meten, worden Woo-verzoeken geselecteerd die zich op dat moment in verschillende stadia bevinden. Het ene Woo-verzoek wordt vanaf het begin gemeten en de andere is bijvoorbeeld al halverwege. Hierdoor worden alle processtappen, ook de stappen in een later stadium, voldoende in kaart gebracht.
Vraag 4. Wat als ik een Woo-activiteit uitzet bij een collega die niet gebruik maakt van de app?
Medewerkers die beperkt betrokken zijn (enkele activiteiten) houden de tijd zelf bij en geven dit door aan de regievoerder van het Woo-verzoek. De regievoerder geeft de gemeten tijd door aan Sira Consulting.
Vraag 5. Hoe wordt mijn privacy geborgd tijdens de tijdmeting?
De gegevens op persoonsniveau kunnen alleen worden ingezien en bewerkt door Sira Consulting. Bij het rapporteren van de tijdbestedingen wordt de data geanonimiseerd.
Vraag 6. In hoeverre word ik beoordeeld door deelname aan de tijdmeting?
U wordt niet beoordeeld op uw deelname aan de tijdmeting. Uw aangeleverde tijdmetingen worden uitsluitend gebruikt voor onderzoeksdoeleinden, om de uitvoeringslasten in kaart te brengen en adviezen te geven ter verbetering daarvan.
U wordt dus niet beoordeeld op de werkzaamheden die u uitvoert, noch op de tijd die u aan een activiteit besteedt. Daarnaast rapporteren we niet op persoons– of organisatieniveau, maar alleen op geaggregeerd niveau van de deelnemende organisaties.
Vragen over de Accent Pro app
Vraag 7. Waarom lukt het niet om met mijn account in te loggen bij Accent Pro op een andere telefoon
Als u eenmaal bent ingelogd met uw account op een telefoon, dan is uw account aan deze telefoon gekoppeld. Daarom dient u het aan ons door te geven, als u wilt switchen van telefoon (of device). Wij kunnen uw account dan ontkoppelen. Neem hiervoor contact met ons op via woo@siraconsulting.nl.
Vraag 8. Bestaat er ook een webversie van de Accent Pro app, zodat ik de registraties op mijn computer kan doen?
Helaas bestaat er nog geen webversie van de Accent Pro app. U kunt dus alleen via de app op uw telefoon of via de app op een Apple product registraties doen.
Vraag 9 . Ik ga tijdens de meetperiode gebruikmaken van een nieuwe telefoon. Kan ik de Accent Pro App gewoon gebruiken op mijn nieuwe telefoon?
Ja, dit kan. U kunt alleen niet inloggen op twee verschillende telefoons. Wanneer u tijdens de meetperiode een andere telefoon in gebruik neemt, dient u dit bij ons te melden. Wij zullen dan uw account ontkoppelen van uw oude telefoon. Neem hiervoor contact met ons op via woo@siraconsulting.nl.
Vraag 10. Welke impact heeft de app op de batterij?
Dat ligt eraan welke telefoon u heeft en hoe oud deze is. Wij raden aan om daarom een oplader bij de hand te houden voor de zekerheid.
Vragen over tijd meten in de praktijk
Vraag 11. Als ik word gebeld op de telefoon waarmee ik ook meet, hoe kan ik dan de pauzeknop aanklikken?
Android: Als u wordt gebeld tijdens de meting van een activiteit zou u, voordat u opneemt, de pauzeknop moeten aanklikken. U kunt van app wisselen door linksonder in het scherm op de drie streepjes te klikken. In de praktijk lukt dit niet altijd. In dat geval kunt u in het opmerkingenveld aangeven dat er sprake was van een onderbreking van “X” aantal minuten.
iPhone: De iPhone onderbreekt de meting automatisch bij inkomende contacten. Hiervoor is het nodig om de volgende instelling toe te passen ga via instellingen naar telefoon -> inkomend -> strook
Vraag 12. Is er ook een losse pauzeknop aanwezig in de app, zodat er niet alleen tijdens een activiteit op deze pauze knop kan worden gedrukt?
Helaas is het niet mogelijk om een extra knop aan de app toe te voegen. U kunt het beste wanneer u een activiteit heeft afgerond deze eerst opslaan, zodat de teller opnieuw bij 00:00:00 begint voor een nieuwe activiteit, en vervolgens gelijk op pauze klikken. Na het opslaan van de pauze komt u weer terug bij de activiteit, waarna u deze kunt invullen voor de werkzaamheden die u gaat uitvoeren.
Vraag 13. Hoe kan ik in de app aangeven dat ik na een onderbreking een andere activiteit ga uitvoeren?
Eerst geeft u aan dat er een onderbreking is. Als de onderbreking voorbij is, en het blijkt dat u een andere activiteit moet uitvoeren, dan slaat u de pauze én de activiteit waarmee u bezig was op in de app. Daarna kunt u de nieuwe activiteit starten.
Vraag 14. Na het opslaan van een activiteit start de tijd opnieuw vanaf 00:00:00. Er is dan nog geen nieuwe activiteit geselecteerd. Telt deze tijd mee voor de volgende activiteit?
De tijd telt dan inderdaad mee voor de volgende activiteit. U moet dan nog wel de activiteit die het betreft uitkiezen. Dat kunt u doen totdat u de activiteit weer opslaat. De tijd die het kost om te wisselen tussen de activiteiten, zit bij de tijdbesteding inbegrepen.
Vraag 15. Kan ik in de app aan het eind van de dag een overzicht vinden van alle registraties die ik heb gedaan?
Het is niet mogelijk om zelf een overzicht van de registraties in de app te zien. Wel ontvangt u de volgende dag een overzicht van de registraties.
Vraag 16. Ik neem (tijdelijk) werkzaamheden over van een collega. Is het nodig om zijn of haar tijd te schrijven?
U dient alle werkzaamheden die u uitvoert voor de 10 Woo-verzoeken en 5 zienswijzen te registreren, dus ook werkzaamheden die u overneemt van een collega. U registreert alle werkzaamheden die u verricht via uw eigen account.
Vraag 17. Als ik op afsluiten druk, wordt de waarneming dan opgeslagen? Of moet ik eerst op opslaan klikken?
U dient eerst de waarneming op te slaan door op ‘Activiteit opslaan’ te klikken voordat u op ‘Afsluiten’ drukt. Anders gaat de laatste meting verloren.
Vraag 18. Is het ook mogelijk aan het einde van de dag alle registraties in één keer door te geven?
Nee, dit is helaas niet mogelijk. Als het niet altijd lukt om alle registraties bij te houden, is dit niet erg. U kunt dit dan aangeven in het opmerkingenveld bij een activiteit of ons benaderen per e-mail of telefoon. Neem hiervoor contact met ons op via woo@siraconsulting.nl.
Vraag 19. Worden registraties van werkzaamheden in de avond ook meegenomen in de analyse?
Wij verwerken alle gegevens die binnenkomen op een dag. Dus als u bijvoorbeeld om 19:00 nog werkzaamheden uitvoert en deze registreert, worden deze ook meegenomen.
Vraag 20. Is het verplicht om altijd een dossiernummer in te vullen?
Bij alle activiteiten is het verplicht om een dossiernummer in te vullen. Hierdoor weten wij aan welk Woo-verzoek u werkt, wat nodig is voor de data-analyse.
Vraag 21. Is het invullen van een opmerking verplicht?
Nee, dat is niet verplicht. U hoeft hem dus niet in te vullen. Het opmerkingsveld is vooral relevant als er iets opvallends gebeurd tijdens de meting, bijvoorbeeld als u de activiteit te laat heeft opgeslagen, dan kunt u het noteren in het opmerkingsveld. Hierdoor kunnen wij actie ondernemen op deze registratie.
Vragen over de onderzoeksaanpak en de meetperiode
Vraag 22. Wat moet ik doen als ik niet kan oefenen voordat de meetperiode begint? Ik ben bang dat mijn eerste meetdag het meten niet zo soepel verloopt, omdat ik niet heb geoefend.
U kunt de eerste meetdag gewoon gaan meten met de app. Zodra u merkt dat het meten niet goed verloopt, kunt u contact met ons opnemen. En de tijdbesteding nog handmatig doorgeven, dan zullen we de registraties corrigeren. Neem hiervoor contact met ons op via woo@siraconsulting.nl.
Vraag 23. Waarvoor dient het dossiernummer?
Het dossiernummer stelt ons in staat om de werkzaamheden die op verschillende tijdstippen plaatsvinden, voor dezelfde activiteit binnen hetzelfde verzoek, aan elkaar te koppelen. Op deze manier kunnen we de werkelijk bestede tijd aan een bepaalde activiteit voor een verzoek bepalen.
Daarnaast kunnen wij aan de hand van het dossiernummer met de organisaties het gesprek voeren om te bepalen in welke categorie complexiteit het verzoek valt.
Vraag 24. Wie heeft toegang tot de data in dit onderzoek en wat gebeurt hiermee na afloop van het onderzoek?
De koppeling tussen persoonsgegevens en meetresultaten is alleen beschikbaar voor de onderzoekers van Sira Consulting. Als het onderzoek is afgerond, zal deze koppeling worden vernietigd. Voor het bepalen van de tijdsbestedingen per activiteit, worden alle gegevens geaggregeerd. Hierdoor zullen de gegevens niet herleidbaar zijn naar individuele medewerkers.
Vraag 25. Hoe ga je om met activiteiten die je niet af krijgt tijdens de meetperiode?
Als u een activiteit start, maar deze niet afrondt tijdens de meetperiode, dan kunt u dit in het opmerkingsveld weergeven.