Skip to main content

Questions & Answers

Dit is de Q&A (Questions and Answers) pagina voor het kostprijsonderzoek tandheelkundige en orthodontische zorg 2024. Hier plaatsen wij de antwoorden op de meest gestelde vragen. De komende weken zullen er naar aanleiding van de respons van praktijken waarschijnlijk vragen worden toegevoegd. Mocht uw vraag niet in de Q&A staan, kunt u altijd bellen of mailen.

Proces

Vraag 1: Wanneer neemt Sira Consulting contact met ons op?

Uw accountmanager neemt in de tweede helft van september (in de laatste twee weken) telefonisch contact met u op om de opzet van het onderzoek met u door te nemen. We maken hiervoor gebruik van de informatie die u aan ons heeft toegezonden na de eerste aankondiging van de NZa. Heeft u geen contactgegevens toegestuurd, dan kan het eerste contact later zijn.

Vraag 2: Wanneer ontvangt de praktijk de vragenlijst?

Als u tijdens het gesprek met uw accountmanager heeft aangegeven de vragenlijst zelf in te willen vullen, ontvangt u de vragenlijst uiterlijk binnen enkele dagen.

Als u de vragenlijst door Sira Consulting wilt laten voorinvullen, dan ontvangt u de vooraf ingevulde vragenlijst zo snel mogelijk nadat alle benodigde gegevens door Sira Consulting zijn ontvangen. (Zie voor de benodigde gegevens vraag 7). U wordt vervolgens gevraagd de resterende gegevens zelf in te vullen en de vragenlijst te controleren.

Vraag 3: Wie vult de vragenlijst in?

De praktijk is verantwoordelijk voor het invullen van de vragenlijst. Om praktijken tijd te besparen, biedt Sira Consulting aan om de vragenlijst deels voor de praktijk in te vullen. Daartoe heeft Sira Consulting een aantal documenten/gegevens nodig (zie vraag 7). Enkele gegevens dient de praktijk alsnog zelf in te vullen. Het gaat hier bijvoorbeeld om inschattingen van tijdsbesteding. Deze heeft een praktijk niet vastgelegd in de boekhouding en kan alleen door de praktijk worden ingevuld.

Vraag 4: Voor welke datum dienen praktijken de vragenlijst in te vullen?

De vragenlijst dient volledig ingevuld en gecontroleerd voor 11 november 2024 door Sira Consulting te zijn ontvangen. De praktijk is hiervoor verantwoordelijk.

Vraag 5: Hoe kan ik ontheffing aanvragen?

Wanneer u vanwege aantoonbare overmacht niet in staat bent om de gevraagde gegevens aan te leveren, bestaat de mogelijkheid ontheffing aan te vragen voor de verplichte deelname aan het kostenonderzoek. 

Een ontheffingsverzoek betreft een gemotiveerd verzoek met de reden voor de aanvraag van de ontheffing. U kunt het verzoek zo snel mogelijk per e-mail versturen naar: kpomondzorg@nza.nl, met als onderwerp ‘kostprijsonderzoek tandheelkundige en orthodontische zorg’. Na indiening van uw ontheffingsverzoek beoordeelt de NZa of de ontheffing wordt verleend. Zonder ontheffing bent u verplicht de gevraagde informatie binnen de gestelde termijn aan te leveren.

Vraag 6: Kan ik uitstel aanvragen?

Er is ruime termijn gekozen voor de aanlevering van 8 weken. Er is daarom geen ruimte voor uitstel.

Vraag 7: Worden mijn kosten voor het invullen door de accountant vergoed?

Nee, u bent verplicht kosteloos gegevens aan te leveren.

Gegevens verzenden

Vraag 8: Welke gegevens dient een praktijk aan te leveren?

Als u ervoor kiest om de vragenlijst door Sira Consulting te laten invullen, kunt u het beste de volgende gegevens per e-mail aanleveren:

  • Jaarrekening van de praktijk uit 2023
    Als de aangeschreven praktijk een maatschap is, moeten ook de jaarrekeningen van de individuele maten worden aangeleverd.
    Als de aangeschreven praktijk onderdeel is van een kostenmaatschap/POT-overeenkomst dient ook deze jaarrekening/kostenspecificatie te worden aangeleverd.
  • Pensioenpremieoverzichten 2023
  • Personeelsgegevens (deze zijn vaak opgenomen in de loonstaten uit de personeelsadministratie):
    • Wie hebben er gewerkt voor de praktijk (Naam hoeft niet, als wij maar kunnen zien dat het om een afzonderlijk individu gaat)?
    • Welke functie(s) hadden zij?
    • Wat is de financiële relatie (bijv. loondienst of inhuur)
    • Welke periode waren zij werkzaam (in 2023) en hoeveel uur per week hebben zij gewerkt.
    • Wat waren de personeelskosten (fiscaal loon, sociale lasten en afgedragen pensioenpremies)

Vraag 9: Hoe moeten praktijken de opgevraagde gegevens aanleveren?

De opgevraagde gegevens dient u per e-mail op te sturen naar mondzorg@siraconsulting.nl Ook zelf ingevulde vragenlijsten dienen naar dit e-mailadres te worden verzonden. Zorg wel voor een beveiligde verzending van de bestanden.

Vertrouwelijke informatie

Vraag 10: Hoe gaat Sira Consulting om met vertrouwelijke informatie?

Van alle informatie die Sira Consulting verzamelt, wordt alleen de door u gecontroleerde vragenlijst doorgestuurd naar de Nza. Deze is volledig geanonimiseerd.

Vraag 11: Kan ik personeelsgegevens ook geanonimiseerd naar Sira Consulting sturen?

Dat kan. Het is voor ons niet nodig om de namen en andere persoonlijke informatie van uw personeelsleden in te zien. Zolang er maar is op te maken dat het aparte individuen betreft.

Eigenverklaring

Vraag 12: Hoe werkt de eigenverklaring?

Aan het einde van de vragenlijst is een eigenverklaring opgenomen. Deze kunt u printen, onderteken, inscannen en vervolgens retour sturen.

De vragenlijst gebruiken

Vraag 13: Hoe werkt de vragenlijst?

De vragenlijst is een Excelbestand met verschillende tabbladen. Voor het invullen of controleren van de vragenlijst loopt u tabblad voor tabblad de vragenlijst door. Op elk tabblad staat een korte uitleg. Op deze pagina [link naar pagina met Webinar invoegen] vind u het Webinar dat wij hebben opgenomen. In dit Webinar wordt u geïnformeerd over de opzet van het onderzoek en krijgt u uitleg over de informatie die u moet aanleveren.

Inhoud vragenlijst

Vraag 14: Moet ik in tabblad zowel tabel 3.1 als 3.2 invullen?

Nee. Tabel 3.1 en 3.2 vragen om dezelfde informatie maar op een verschillend niveau. U kunt kiezen welke voor u het makkelijkst is om in te vullen. Indien uw praktijk veel verschillende medewerkers in dienst heeft, is het eenvoudiger om tabel 3.2 in te vullen.

Vraag 15: Mijn praktijk is onderdeel van een kostenmaatschap. De kosten voor personeel, huur en inkoop worden gedeeld, maar de patiënten staan op naam en inkomsten per praktijk. Hoe dien ik de personeelskosten (in tabblad 3) in te vullen?

Alleen het deel van de kosten dat betrekking heeft op uw praktijk dient te worden ingevuld. Als het een lange lijst met medewerkers betreft is het aan te raden om tabel 3.2 in te vullen (zie vraag 14).

Stel dat is afgesproken dat uw praktijk 25% van de personeelskosten van de maatschap betaalt, en de maatschap 9 fte tandartsassistenten in dienst heeft, dan kunt u in tabel 3.2 bij “Tandartsassistent” dus 25% van 9 fte (dus 2,25 fte) en 25% van de personeelskosten invullen.

Vraag 16: Waar moet ik mijn privékosten ten behoeve van de praktijk invullen?

U kunt de privékosten ten behoeve van de praktijk invullen onderaan op tabblad 4.

Vraag 17: Ik heb in 2023 één keer iemand ingehuurd voor één dag. Hoe dien ik dit in te vullen in tabblad 3 (inzet personeel)?

Als dit een tandarts of orthodontist is mag u de inzet en inhuur zzp opnemen.

Als dit een andere functie is mag u de tijdbesteding en kosten onder overig personeel (inhuur) neerzetten.

Vraag 18: Ik kan niet achterhalen hoeveel uren stagiairs in 2023 exact hebben gewerkt. Dit houden wij namelijk niet bij. Wat moet ik dan invullen in tabblad 3 (inzet personeel)?

Indien u deze uren niet kunt achterhalen, vragen wij u om het aantal uren op basis van een inschatting in te vullen.

Vragen?

Mocht u vragen hebben die hier niet in de Q&A staan,
kunt u altijd contact opnemen.

Contact